Deze dag in Greifenburch begon met zon, en het zou behoorlijk zonnig blijven met mooie thermiekwolken. Weer vroeg op, douchen, eten, de was doen, email checken. Oma leeft nog steeds.
Ik heb Avis gebeld om de auto voorlopig 2 dagen te verlengen (donderdag ochtend inleveren i.p.v. dinsdag ochtend). Dat geeft me de ruimte om te blijven als ik wil, want de weersverwachting zijn vooralsnog goed, voor wat ze waard zijn. Pas de nacht van donderdag op vrijdag wordt flinke regen voorspeld en vrijdag veel bewolking. Dus idealiter zou ik donderdagmiddag naar huis rijden. Zal nog een dilemma worden als oma eerder wordt begraven.
Ik zorg deze keer dat ik vroeg in een pendelbusje zit. De weerdiensten voorspellen al vroeg thermiek en misschien wordt het later te bewolkt of gaat het hard waaien. Om 10:30 sta ik al boven. Het is weer erg rustig. Het vorige hemelvaart weekeinde was met zijn drukte misschien een uitzondering.
Wel een bezienswaardigheid: een Swift. Dat is iets wat het midden houdt tussen een delta en een echt zweefvliegtuig. De piloot kan hem zelf wegstarten (foot-launch) door rubber flappen aan de onderkant. Maar hij zit verder in een gesloten cockpit. Hij had veel bekijks.
Ik start snel weg want het is al duidelijk een beetje thermisch. Niet fout gegokt, Ik pak direct links van de start een bel die me naar de wolkenbasis brengt. Daarvandaan tegen de wind in oversteken naar de volgende kam. Daar het verhaal herhalen. En voordat ik het weet ben ik het dal bijna uitgevlogen, ongeveer 20km naar het Oosten, vlak voor het plaatsje Sachsenburg.
Het vorige weekeinde zag ik dit meer mensen doen. Er zijn er nu ook die het proberen. Maar op de heenweg ben ik de enige. Alleen op de terugweg kom ik er een tegen die het duidelijk ook gaat lukken.
Alleen jammer dat ik weer eens wat vergeten was. Meestal is het mijn vario die ik vergeet aan te zetten. Maar dat is meestal zo opgelost omdat ik hem vrijwel nooit vergeet om mijn pols te doen. Maar dit keer was ik vergeten mijn zonnebril op te zetten. Dat was minder handig want ik krijg nogal snel last van tranende ogen in de volle zon. Het is me desalnietemin gelukt om in volle vlucht bij 40km/h wind het ding uit mijn tas te halen, mijn helm af te zetten, windstopper van mijn hoofd, bril op, en de rest ook in omgekeerde volgorde weer terug.
De route terug gaat met de wind mee. Die is inmiddels aardig toegenomen dus ik ben zo weer terug.
Er is niet alleen meer wind, het is ook turbulenter. En boven het dal gaat het rond 14:00 ook omhoog. Dat is best bijzonder want dat gebeurt niet vaak en meestal pas later op de dag. Het is gewoon lastig om een plek te vinden waar het wel naar beneden gaat. Ik heb er uiteindelijk genoeg van. Ik heb honger, ik heb het koud, ik moet naar de WC, het waait hard dus je kunt niet gemakkelijk ergens meer heen, en het is ook nog turbulent. Dus met een steilspiraal naar beneden en inpakken. 3 uur en 20 minuten gevlogen. Ik geloof dat ik het nog nooit zolang uitgehouden heb.
Eten, zonnen en zwemmen in het meertje. En dan nog even naar Lienz (30km naar het Westen) om bij de Lidl (Hofer heet die hier) boodschappen te doen. Daar waait het in het dal zo mogelijk nog harder.
Om 19:00 ben ik terug en dan hangen er nog steeds een stuk of 20 piloten in de lucht. Het waait nog steeds flink. Rond 20:00 landt de laatste.
Eindelijk weer eens een goede vliegdag.
Voor morgen voorspellen ze alleen rond het middaguur thermiek, daarna uitdovend. Ook nogal wat bewolking. Maandag iets beter. Dinsdag schijnt de beste dag te worden. Woensdag ook nog redelijk. Donderdag veel bewolking en 's middags regen.