Dag 12, zondag 27-5-2012

De dag begint in Greifenburch weer zonnig, alhoewel in het westen veel bewolking hangt. Maar na een uur is dat ook grotendeels weggetrokken.
De voorspelling voor vandaag is dat er 's morgens nog thermiek is maar dat de bewolking zal toenemen en dat het misschien ook gaat regenen.
Voor morgen, maandag is de voorspelling wat beter, dinsdag nog iets beter en woensdag de beste dat van de week. Donderdag nemen wind en wolken snel toe waarna in de nacht naar vrijdag het gaat plenzen en dan blijft het een paar dagen slecht. Dus idealiter zou ik woensdagmiddag/avond hier vertrekken.

Ik kon al een tijd mijn vario niet meer uitlezen op de computer. Dat is jammer want anders kan ik het hoogteverloop tijdens de vlucht zien. Maar ik kwam nu op het idee om de driver te deinstalleren. Bij verbinden van de vario installeert hij die dan automatisch opnieuw. En dat loste de zaak op. Dus nu heb ik een mooie hoogteplot van de vlucht van 3h20m van gisteren.
En voor de verandering ook de GPS-logger op mijn telefoon aangezet.

Toch maar bij de camping 4 uur WiFi internet gekocht voor 5 Euro. Ze tellen de echte tijd dat je ingelogd bent. Door slim in- en uit te loggen kan ik veel meer megabytes gebruiken dan de 20MB/2Euro met mijn eigen MiFi.

Twee emails ontvangen; 1 van Annette gisterenavond 22:17 met een verslag van wat er de afgelopen dagen in De Lier is gebeurd en dat oma nog leeft, zij het nauwelijks, haar benen zijn blijkbaar al overleden.
De andere email is van ma vanmorgen 5:03 dat oma vlak voor 1:00 is overleden. Nou, dat was wel een bevalling. Het zal nog een hoop georganiseer worden de komende tijd voor ma en consorten.
Ik heb het wat dat aan gaat gemakkelijker, ik moet alleen nog even afwachten wanneer de begrafenis is en dan besluiten of ik daarvoor op tijd hier vertrek. Wel een vreemd idee dat ik oma nooit meer levend zal zien.

Vandaag eerst nog vliegen. En omdat er vroege thermiek voorspeld wordt die spoedig op zou kunnen houden, zorg ik dat ik met een van de eerste busjes om 10:00 boven ben. Ik start al om 10:15. Er blijft nog bijna niemand hangen maar het wordt al aardig bewolkt dus god zegene de greep. Niet fout gegokt; het eerste stukje kost wat moeite maar dan gaat het snel naar de wolkenbasis. Leuk langs en tussen de wolken door vliegen.

Het waait minder hard dan gisteren en het is ook minder turbulent. Ik had met bedacht dat het wel handig zou zijn om weer boven op de berg te landen, net zoals ik vorig jaar in Ivrea (Italie) vaak deed. Een bergvlucht geldt voor brevetverlenging wanneer er tijdens de vlucht 500m hoogteverschil is geweest. En een vlucht van 45min (of was het 60min) geldt als duurvlucht. Ik ben gestart op 1700m en op 2800m geweest dus als ik dan boven land is het toch een hoogtevlucht (1100m hoogteverschil). Bovendien moet ik heel erg plassen.
Op de plek waar ik gestart ben is het nogal druk. Er ruim 100m hoger zijn nog een paar startplaatsen. Die heb ik nog nooit gebruikt omdat je daarvoor omhoog moet lopen. Maar een er van ziet er redelijk landbaar uit. En als het niet lukt doe ik een fly-by en probeer ik weer hoogte op te bouwen of ik probeer op de onderste te landen.
Het kost erg veel moeite om hoogte kwijt te raken. Het gaat werkelijk overal naar boven. Er zitten piloten om mij heen die zo te zien aan het worstelen zijn om boven te komen. Ik snap er niets van. Inmiddels zit ik behoorlijk te bibberen van de kou. Dus uiteindelijk maar een flink aantal stijlspiralen gemaakt.
De landing ging uiteindelijk in een keer goed. Toen ik aan de grond stond zag ik dat de aanvliegroute nog wat handiger kan. Vanuit de hoogte kun je de geaccidenteerdheid van het terrein minder goed beoordelen.

Na een plas, een lunch, en lekker opwarmen, vertrek ik weer. Al snel zit ik weer aan de wolkenbasis. Ik was niet van plan ver te vliegen want met die snel toenemende bewolking zou het wel eens een lange wandeling terug kunnen worden. Op zondag rijden er geen bussen en je moet maar afwachten of je een lift krijgt. Maar een bergkam verder is prima want dat is nog richting landingsterrein. En van de tweede kam terug lukt ook nog wel. Ik zit dan nog steeds zoveel hoger dan gisteren dat de rest er vrij makkelijk achteraan gaat. Het laatste stuk kan ik bijna op dezelfde hoogte blijven door onder de wolken te blijven vliegen. Dus weer ruim 15km heen en 15km terug.
Dan nog maar zo'n toplanding als de vorige. Deze landing ging mooier. Na nog een plasje en weer opwarmen, vertrokken voor de derde vlucht.

Veel piloten zijn er inmiddels niet meer. Ik snap niet waar ze allemaal zijn met zulk mooi vliegweer. Ze houden zeker niet van wolken, langzamerhand is het bijna geheel bewolkt geworden, of denken dat het dan toch niets is. Na een kwartier begint het wat spatten te regenen. Ik besluit naar de volgende kam te vliegen, die voor het landingsterrein. Daar aangekomen realiseer ik mij dat er daar ook een startplek is die vrijwel uitsluitend door een school voor cursisten gebruikt wordt. Ik ben daar nog nooit geweest en besluit om daar ook eens een fly-by te doen om te kijken of daar te landen is. En ach, waarom dan niet meteen landen. Het was wel een beetje nog meer geaccidenteerd dan die andere startplek. En de wind is ook nog eens nul dus wegkomen moet voorwaarts, iets wat je als ervaren piloot nogal eens pleegt te verleren. De cursisten gaan aan de lopende band foutloos weg en ik maak eerst een misstart doordat er een lijntje om mijn hand zit.

De thermiek is inmiddels helemaal foetsie. Dus het is een kort glijvluchtje die net voldoende is voor het brevet (500m hoogteverschil).

Zo, dat waren 4 vluchten voor de prijs, tijd, moeite, en wachten van 1 busritje naar boven. Heb ik de schade van de afgelopen week een beetje goedgemaakt.

Nog even hier vlak bij een rivierbedding bekeken. Hij begint als een steile slenk met een snelstromend watertje. Dan een dam en daarna wordt het steeds breder. Maar op het breedste stuk stroomt geen water meer. Dat hoort toch eigenlijk wel voor het mooi.

De spetters hebben niet doorgezet tot buien. Maar om 20:00 begint het behoorlijk te waaien. Wellicht een waarschuwing voor alsnog naderend onheil. Ze hadden ook kans op regen voorspeld. Dus de voorspelling zou deze keer dan eens goed uitkomen. Vanaf 21:00 begint het inderdaad langzamerhand echt te regenen.

22:00 email checken; eentje van Gerdine met de planning van de begrafenis. Vrijdagmiddag, dat komt mij niet slecht uit. Woensdag wordt nog steeds als laatste goede vliegdag voorspeld. Dus woensdagavond of donderdagochtend rij ik naar huis.