Het heeft vrijval de hele nacht geregend hier in Greifenburch. De wind voorspellen ze stevig uit het zuiden en de wolken komen ook snel uit die richting, net als gisteren. De wind op de landing is nog rustig maar ik denk dat de dag vergelijkbaar als gisteren zal verlopen. Dus pas in de loop van de middag betere vliegcondities
Ik besluit een kijkje te gaan nemen bij de opgravingen/museum van de romeinse nederzetting Aguntum, vlak voor de plaats Lienz 30km naar het westen in dit dal. Op weg er naar toe zie ik dat de wind hard het dal uit waait. Dus het is een goede beslissing om voorlopig eerst wat anders te gaan doen. Ik ben er precies op het tijdstip dat het museum open gaat 9:30.
Om 11:30 ben ik weer op de camping. Er wordt alleen gevlogen door cursisten van de lage start. Het is zo te zien behoorlijk turbulent. Op de hoge start zal het nog wel foute boel zijn want er vliegt helemaal niemand en er zit ook niemand hoog boven de bergtoppen. Het is wel zonniger dan gisteren. Ik besluit om nog maar een uurtje te gaan zonnen bij het meertje. Daarna raakt het helemaal bewolkt, ook vergelijkbaar met gisteren. Alhoewel het er niet naar uit ziet dat het nu gaat regenen.
Om 12:30 verschijnen er een paar deltas en schermen voor de hoge start. Maar de wind is nog steeds hard het dal uit. De meeste cursisten halen maar net het landingsterrein. Ik zie er een op een ander veld landen omdat hij het niet haalt. Er staat 1 busje te wachten maar zonder piloten. Om 13:00 vertrekt dat busje ook, leeg, te weinig klanten. Iedereen zit natuurlijk al boven te wachten. Om 13:30 komt een busje met cursisten terug, en even later nog een. Die zien het blijkbaar even niet meer zitten. De wind op de start is wel goed, te oordelen aan het weerstation op de start dat via internet is uit te lezen (zie plaatje hieronder en windreporter.com).
Om 14:15 draait de wind om in de goede richting het dal in. Dat gebeurde gisteren ook en toen werd het alsnog een mooie vliegdag, die ik gemist heb trouwens. Prompt verschijnt een pendelbusje en al snel zitten er 4 piloten te wachten. Verder westelijk in het dal ziet het eruit alsof het er regent. Maar bij ons is er wat blauw in de lucht en een mooi rustig windje.
Maar om 14:45 draait plotseling de wind weer om het neemt stevig in kracht toe. De 2 piloten / cursisten die van de lage start zijn vertrokken hebben geen leuke vlucht en landen heel ergens anders dan de bedoeling is doordat ze niet tegen de wind in komen. De ene na de andere piloot die bij het busje zit te wachten loopt weg. Na 30 minuten komt wederom een busje met cursisten naar beneden rijden. Ik ben benieuwd of het nog wat wordt vandaag.
Ik zie op de wolkenradar dat het in Ivrea (waar ik vorig jaar was) al 2 dagen onbewolkt is en waarschijnlijk beter vliegbaar. Maar dat is 6 uur rijden vanaf hier.
Dan nog maar een keer langs een rivierbedding struinen. Dit keer aan de overkant van waar ik op dag 5 was en op dat 6 een foto plaatste. Daar loop ik een slang van 1,5 m lang tegen het lijf. Hij is donker van boven en goudkleurig and de onderkant.
In de tent aangekomen wil ik mijn "koelkast" openmaken en bij het verwijderen van de eerste slaapzak rennen er tientallen mieren weg. De afgelopen dagen was ik blij dat zij mijn krat met eten niet hadden gevonden. Ik had alles ook wat beter afgesloten. De mieren liepen alleen maar over mijn tent.
Ik richt nu een ware slachting onder ze aan. Sommige houden zich dood, maar daar trap ik niet in. Even wachten en ze verraden zich. Bij verwijderen van de 2e slaapzak en het krat zelf verschijnen er uiteindelijk honderden. Ik hak ze allemaal in de pan. De Nazi's hadden er nog wat van kunnen leren. Ik hoop dat de enkeling die heeft kunnen ontsnappen het aan zijn maatjes verteld zodat ze dit een volgende keer uit hun hoofd laten.
Bij inspectie van de inhoud van mijn krat blijken de mieren nergens aan te hebben gezeten. De temperatuur was zeker net goed voor ze onder het krat om een nieuw nest te beginnen of zo. Arme stakkers, had ik dat geweten. Nou ja, een vergissing zit in een klein hoekje.
Het blijft raar waaien en buitjes komen er ook over, en de wolken zien er ook niet normaal uit. Vreemd, een dag zonder vliegen op een van de dagen dat het mooiste vliegweer voorspeld werd. Morgen voorspellen ze nog beter. Zien wat daarvan terecht komt. 's Avonds om 21:00 is het in ieder geval bijna onbewolkt en de enkele wolk die er is drijft rustig voort. Als de wind morgen minder is zoals voorspeld, en het regent niet waardoor het morgen door verdamping van dat water niet zo bewolkt wordt, dan zouden de voorspellingen kunnen gaan kloppen.