Dag 15, woensdag 30-5-2012

De dag begint prachtig, vrijwel helder met een paar wolkjes die rustig voorbij schuiven. Zou de weersvoorspelling vandaag dan eindelijk een keer uitkomen?
Ik ben 6:00 al op, eten, douchen, het weer en email checken op internet, spullen inpakken, tent een beetje schoonmaken en inpakken, uitchecken.

Het is nog vroeg, de thermiek zal voor 11:00 niet sterk zijn. Ik weet inmiddels dat in het naburige dorp Steinfeld aan de westkant van Greifenburch PaHo (de vliegschool uit Rotterdam waar ik 17 jaar les gaf) met een cursus bezig is. De bergkammen zijn hier verdeeld onder lokale scholen en de buitenlandse scholen zijn ook op die manier gescheiden. Dus op de bergkam van Greifenburch zit weer een andere Nederlandse school. Dus ik ben even bij PaHo gaan buurten. En toen ik daar toch was even mee naar boven gereden om een vluchtje te maken. Dat was even voor 12:00. Geen thermiek. De reden was dat het alweer vrijwel volledig bewolkt was geworden.

Beneden aangekomen meteen maar weer met het PaHo busje mee naar boven gereden. Want af en toe was er wat zon en konden mensen toch blijven hangen, zag ik bij de buren in Greifenburch. Ik start deze keer in de grootste zonnige periode van die dag. Maar meer dan 150m hoogtewinst zit er niet in en ik sta zo weer beneden.
Dan gebeurt het zelfde als voorgaande dagen. Donkere wolken ontwikkelen zich, de wind trekt sterk aan, en dan trekt een bui voorbij.
Het is inmiddels 16:00. Mogelijk dat het weer wat op gaat klaren vandaag maar ik wil ook nog een flink eind richting Nederland gaan rijden. Dus ik besluit nog even bij het restaurant van de camping mijn email te checken (ik heb nog wat WiFi tegoed). Nog wat eten en dan maar richting huis.

17:30 vertrek ik. Ik neem een binnendoor route door de bergen. Zo kan ik nog even goedkoop benzine tanken bij de Lidl (1,40 Euro/L, in Duitsland en Nederland is het momenteel ongeveer 1,80 Euro/L). Bovendien spaar ik zo een vignet voor de Oostenrijkse snelweg uit. Helaas blijkt even verderop dat ik voor het oversteken van een pas alsnog 10 Euro moet betalen. Nou ja, de route was mooi.

Ergens rond 12:30 is de benzine bijna op en ben ik toe aan een dutje, dus dat los ik beide op bij een tankstation. 5:00 rijdt ik weer. Ik ben al dicht bij de Nederlandse grens. Volgens de routenavigator nog 4 uur van de 12 te gaan. Maar helaas kom ik net over de grens bij Arnhem in de ochtendspits terecht. Dat geeft tot Delft bijna een uur vertraging. Ik ben tegen 10:00 thuis.

Nog even wat administratie: Uitgaven:
Huur auto: 438
Benzine: 368   (237 L / 3768 km = 1:15.9   Ik had een klasse hoger gekregen van Avis dan besteld, een VW polo i.p.v. bijv. een Opel Agila die ik vorig jaar had. Die reed 1:20)
Tol: 45
Camping: 154
Pendelbusje: 80
Start- en landingsgeld: 35
Totaal: 1120

Per vlucht is dat: 70 Euro
Per gevlogen uur is dat: 73 Euro
Met Easyjet vlieg je vaker en langer als je het een beetje goed uitzoekt.
En dan mag ik nog hopen dat ik geen bekeuringen thuis gestuurd krijg vanuit Oostenrijk want ze hebben daar verraderlijke snelheidscontrolekasten (lijken op electriciteitskasten) en ik had niet altijd mijn SatNav aanstaan met waarschuwingen voor de vaste posten.